|
Sunday, September 02, 2007
(i)
Saya tidak tau mentaliti purba mana yang dianut oleh Jeff Ooi. Mungkin disadur daripada pemikiran zaman batu sebelum wujud Dinasti Qin (221-207 BC). Atau, dia pungut daripada tamadun terbiar di Timbuktu.
Kerana seorang lelaki Indonesia dipukul polis Malaysia -- maka dengan penuh girang Jeff Ooi memukul gendang seantero global:
"Since Wisma Putra was reluctant to say sorry, let us Bangsa Malaysia apologise to our Indonesian brother on behalf of our Malaysian people"
[Klik sini untuk konteks penuh tulisan beliau]
Oh, please Jeff Ooi. For all I care, you can go to your 'brothers' -- apologise to them, and adoringly kiss their a$$ until you get addicted to it. But not in the name of Bangsa Malaysia. Not in my name, ok!
Untuk membuat kerja mulia, mungkin itulah satu-satunya cara yang DAP ajar pada politikus-politikus wannabe mereka. Mengampu secara buta-totok. Seriously, Jeff Ooi is truly a disgrace to Malaysia, and its people. And of course, to his innocent family. Let's all pray that he will live long enough to realise it, and find a way to redeem himself. Someday. Hopefully, sooner.
(ii)
Kenapa kita, Bangsa Malaysia, perlu minta maaf kepada the so-called Jeff Ooi's Indonesian brothers? Give me ONE damn good reason! Malaysia, as a nation-state, should never be apologetic over such extremely cosmetic incident (jika dibanding dengan Indon yang degil tak mau ratify ATHP). Kita baru saja menyambut ulangtahun kemerdekaan. Tiba-tiba personaliti politik pembangkang macam Jeff Ooi sudah terhegeh-hegeh 'menghayun mangkuk' pada batang hidung bangsa sendiri. How shameful!
Yang ditendang itu seorang individu. Yang menendang itu juga seorang individu. Jelas, ini masalah individu. Bukan masalah bangsa atau negara. Ok, kalaupun ia dianggap masalah negara (ingat: saya kata 'kalaupun'), yang perlu minta maaf hanya pasukan polis. Sebab yang terlibat dalam insiden itu adalah seorang anggota polis yang sedang bertugas secara rasmi.
Itu pun -- mereka hanya perlu minta maaf selepas semua aspek siasatan diperincikan, dan siasatan itu jelas mendapati bahawa pihak polis yang bersalah. Bukan si lelaki Indon yang sukahatimakbapak menendang dulu si polis itu. We need to dig deep and really understand the underlying circumstances. Sebelum jadi drama queen macam Jeff Ooi, atau macam dua orang lagi: ini dan ini. Sang apologis yang jadi sekutu intim Jeff Ooi.
(iii)
One question for Jeff Ooi: did your Indonesian brothers apologize for poisoning us with their shitty brown haze? Just in case Jeff Ooi suffers from memory loss, here is what the Indon had to say. Let's make a simple comparison. Seorang lelaki Indon ditendang polis Malaysia. Banyak mana kerugian yang Indonesia alami selaku negara-bangsa? Jeff Ooi, please calculate it for me.
Bila kerajaan Indonesia menjana jerebu secara berulang-ulang, berapa banyak kerugian yang Malaysia alami? Sejak tahun 1980-an, Malaysia sudah kehilangan berbilion-bilion ringgit kerana industri pelancongan merudum, serta kos pengurusan perkhidmatan (terutamanya hospital dan sistem penerbangan). Itu belum campur ratus kematian yang berlaku kerana masalah pernafasan.
Did Indonesia ever apologize? Not only that they didn't, they even mocked us for complaining. Makhluk bangsat sungguh, kan?
(iv)
Bagaimana dengan masalah Pendatang Tanpa Izin (PTI) Indonesia ke Malaysia? Adakah kerajaan Indonesia pernah minta maaf atau 'merasa' bahawa itu obligasi mereka? Hmm, rasa bersalah pun tak pernah. Sebaliknya dengan angkuh kerajaan dia cakap -- itu adalah masalah Malaysia kerana kita yang harus menjaga sempadan kita sendiri.
PTI Indon datang secara haram. Kemudian, membuat pula perkara-perkara haram. Merompak, merogol, mencuri, membunuh, meliwat, dan bermacam 'm' lagi. Tak cukup dengan merogol wanita dewasa penuntut universiti, kanak-kanak umur 8 tahun pun dirogol dan dibunuh juga. Adakah orang Indon di seberang sana (the so-called Jeff Ooi's brothers) tunjuk rasa apologetik dan bersalah dengan insiden-insiden seumpama ini yang saban tahun meningkat? Sikit pun tidak.
Kenapa? Kerana bagi orang Indonesia, dunia ini milik Indonesia. Semua orang harus tunduk pada daulat negarabangsa mereka: Kamu sentuh gue nggak boleh; Gue terajang kamu bisa aja. Keangkuhan yang begitu. International blogger macam Jeff Ooi pula, sengaja memberi kemenangan moral kepada gaya-fikir orang Indon yang begitu. He helps them to justify their shameless mentality.
Kalau ada SEORANG anak bangsat bangsa dia yang kena tendang (pengadil karate) atau kena dera (Nirmala) -- satu negara kepoh. Sanggup ramai-ramai tunjuk perasaan sampai berhari-hari di sepanjang kakilima dan tepi-tepi jalan. Sambil membakar bendera Jalur Gemilang. Habis bagaimana dengan ratusan bangsa Malaysia yang mati kerana jerebu atau yang dibunuh oleh pendatang haram Indon? Kita tak pernah bakar jata Garuda. Kita tak pernah ancam kunjungan ahli-ahli sukan Indon ke negara ini. What a nice bangsa we are!
Yet, according to the school of Jeff Ooi's logic -- we, Bangsa Malaysia, are the one that should FIRST apologize. Macamlah permohonan maaf itu boleh menukar mentaliti pemberontak Indonesia supaya jadi lebih munsabah. If anything, it would encourage them even more -- to treat us like shit!
(v)
Bercakap pasal PTI Indon, Sabah adalah negeri paling malang di Malaysia. PTI Indon bukan saja ramai-ramai merampas peluang ekonomi yang hanya 'sejemput' tumbuhnya di negeri ini -- mereka juga selalu buat huru-hara. Setiap hari, ada saja jenayah 'm' yang dilakukan oleh PTI Indon ini. Kalau bukan merompak, paling kurang mencuri. Kalau bukan merogol, paling kurang mencabul. Kalau bukan melacur, paling kurang menyundal. Kalau bukan membunuh, paling kurang membelasah orang sampai separuh mati.
Jeff Ooi, it happens EVERY SINGLE day. Here, where my family and I live. Please ask your Indonesian brothers to apologize (to the Sabahan especially) for what their fellow countrymen did to us. Would you do it for us, Jeff? Or, shall we wait until you and your loved ones experience for real one of those m's?
Kalau Jeff Ooi mau bertanding dalam pilihanraya akan datang, pilihlah Kota Kinabalu sebagai tempat bertanding. Lebih 50% penduduk di sini adalah Jeff Ooi's so-called brothers. Saya fikir, mereka perlukan pembelaan seorang politikus prihtain macam dia.
(vi)
Saya cipta satu peribahasa istimewa untuk si politikus Malaya Jeff Ooi, serta sang apologis yang lain: lebam di punggung orang dilumuri ubat, luka di kontol sendiri hanya dijilat-jilat.
Inilah gambaran mentaliti Bangsa Malaysia ala Jeff Ooi. Anyone here wants to sponsor him a one-way air ticket to Irian Jaya? Or, how about northern Siberia?

Polis Indonesia, lengkap berpakaian seragam penuh, membakar Jalur Gemilang dengan tekun dan dedikasi. What the reason was? Read here. Cuba kalau kita yang bakar jata negara Indonesia -- they would chase you down and beat you silly as if you had just brutally raped their mothers. Begitulah taksubnya orang Indon pada jata bangsa mereka sendiri. Tapi jata bangsa lain, mereka langsung tak peduli.
Posted at 12:26 pm by Rem
 |  |  | zildjian July 19, 2009 05:29 PM PDT
Assalamualaikum & salam sejahtera..
Kebelakangan ini banyak komentar menyentuh situasi, hak-hak dan keistimewaan suku kaum Bugis. Ada antaranya yang suka, tak kurang juga yang membenci. Tentu pembaca tertanya saya di pihak mana bukan? Saya anak jati bugis Lahad Datu. Ibu dan ayah saya lahir di Sabah dan Nenda antara pesmautautin terawal sebelum Malaysia ini merdeka lagi. Tidak pula pasti apa sumbangan nenda saya terhadap Malaysia masa itu khususnya di Sabah dalam ertikata penentangan terhadap penjajah, tp lebih suka saya berkomentar biar dari akar. Izinkan saya berkias dengan istilah penanaman. Kita ambil contoh mana-mana kitaran hidup tanaman, awal kitarannya dari pembentukan akar ke pohon, pohon ke daun, bunga buah dan seterusnya hasil.. melainkan pembaca mahu ambil contoh tananam fertigasi atau hidroponik, lain konsep kitaranya.. namun dia juga berakar. Harap pembaca faham konsep akar ini supaya mudah untuk saya terangkan tentang kewujudan bugis di Sabah secara langsung dan tidak langsung. Seperti maklum, kurun ke-15 lagi tidak kira di seluruh Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak, kemampuan rakyat di 3 kawasan ini terbatas dalam mempertahankan tanah air bersendirian. Terima dgn hati ikhlas hakikat ini, saya sendiri merasa pahitnya, itu sifat jujur yang terakhir ada dalam diri kepada yang tidak berapa sukakannya. Maka atas sebab mempertahankan tanah air inilah, satu bangsa yang boleh dianggap penyelamat masa ketika itu, bangsa yang terkenal dgn perang menggunakan kayu bambu, senjata tradisional melawan bedilan meriam, senjata logam berapi sang penjajah. Itu la si Bugis. 5 kuasa penjajahan silih berganti, si Bugis tetap utuh bertahan. Dari Johor ke Kedah sampailah ke Kelantan dan sebahagianya di Tawau, Sabah. Rentetan sejarah ini, maka sistem beraja Malaysia umumnya maklum bangsa siapa kah Raja itu, bila berkomentar soal bugis, tidak pernah saya lihat sesiapa pun penulis yg bertanyakan asal-usul Raja-Raja Melayu dari sejak mula sehingga la ke hari ini (Julai 2009). Itu belum lagi Perdana Menteri dan Timbalannya.. siapa mereka ini. Asal dan usulnya? BUGIS. Di Sabah, bila menyentuh soal suku kaum ini, ramai yang kurang sedar konsep migrasi penduduk dari satu tempat ke satu tempat, tahap, masa dan bentuknya. Buatlah satu halangan dalam bentuk apa pun, konsep migrasi ini akan tetap terus berjalan dari awal pembentukan manusia hinggalah ke pengakhiran kehidupan ini. Anda suka atau tidak, sokong atau bantah, gubal atau mansuh.. ianya tetap berjalan mengikut Qadak & Qadar-Nya. Tidak perlu bersusah dan payah. Cuma, terkadang dan sangat banyak juga cara penghijrahan itu, menjadi salah kerana hukum dan undang2 buatan manusia. Kita tidak sedar, malahan syukur itu jauh sudah tiada dalam diri manusia sang pembenci. Apa yg kita kecapi, dan hadapi semasa ke semasa adalah kerana apa yang telah kita kerjakan sebelumnya. Bersyukurlah berada di pihak yang telah di anugerahkan bentuk kesenangan, bentuk kerakyatan Malaysia. Bersyukurlah kita tidak diciptakan menjadi seorang yg sengsara, seorang yg mencerobohi hak-hak orang lain, mengambil tanah, dan syukurlah kita bukan orang yang berlaku kotor ke atas orang lain yang mana penuh dgn HASAD DENGKI.
SYUKUR ke hadrat Alla swt.. |  |
  |  |  | bugis tersohor April 7, 2009 01:57 PM PDT
Dato Najib pun orang bugis |  |
  |  |  | V3 April 3, 2009 11:12 AM PDT
klo masalah knegaraan sy kurang faham, tapi saya agak faham klo mslah emosi. klo bisa mrasakan scra dalam kedua hati kubu yng tegang pasti mereka punya kesamaan...mereka itu cocok klo di padukan karena masing-masing punya jiwa nasionalisme yng tinggi. jrang loh ada orang sperti itu. tapi klo cuma tinggi nasionalisme doang gak akan ada manfaat bagi kedua kubu, malah akan menghncurkan persahabatan dan membuat keegoisan masing-masing jadi menang. klo di byangkan mreka itu benar sahabat pasti yng dlakukan adl berkorbn/menglah untk sahabatnya. wlaupun beda negara pe bda benua sharusnya ga boleh terjadi msalah kyak gtu. nti klo mendapat balasan dari yang di-Atas krena ulah beberapa orang yng kna byak orang. |  |
  |  |  | Rem September 25, 2008 06:01 PM PDT
Dr. Chenta,
Apa pula kena mengena PTI dengan Bugis. Memang ada Bugis yang sudah asli di Sabah. Macam juga kaum Jawa dan Banjar di Malaya. Yang Bugis Sabah, Bugis Sabah la. Mereka bukan PTI. Mereka juga sudah jadi pribumi negeri ini.
Tapi kalau Bugis Indon (yang datang ke Sabah kerana tarikan ekonomi sekitar akhir tahun 1980-an dan awal 90-an) -- itu yang dikata PTI. |  |
  |  |  | Dr. cinta August 4, 2008 12:33 PM PDT
ada betulny & ada silapnya berkaitan dngan PTI. ya mang ada betulnya PTI ni buat semua 'M' ni.
kita salahkan drang datang cini..
merompak kedaiman penduduk tempatan..
perlu di ingat kenapa dorang senang jak keluar masuk ke Malaysia.... Sentiasa lolos di sempadannn
1. rasuah...
2. perhubungan keluarga..
adakah kita salahkan dorang jak..tengok pertadbiran malaysia..
..persoalan macam mana mereka yg duduk di malaya 5 tahun dah buleh dapat IC...mesti ada udang sebalik Batu..
Pasal Bugis ni...jangan main-main..
persatuan bugis telah menghantar memorandum kpd Pm tuk menjadi BUMI PUTRA Sabah namun sampai sekarang tak terlaksana..
imbaun sejarah..bugis antara penduduk yg terawal menduduki Sabah..
AQ MERAPU KE?? |  |
  |  |  | gansau January 10, 2008 10:26 PM PST
ada ada saja... kan hehehehe,lo senyum lho..guea rimas. |  |
  |  |  | aDeq January 10, 2008 12:49 PM PST
:-) |  |
  |  |  | gansau January 6, 2008 02:41 AM PST
saya orang kadazandusun,negara malaysia dan menumpang negara singapore.klo saya kan aku ngak aku ngak memilih indonesia dan malaysia.aku ngk ngerasa sabel dan marah sperti lo..yg paling nyata ku ngak ada masalah sperti apa yang kmu persoalkan.aku c maunya topik yg bagus bagus gitu lo.yg jelik jelik itu hal kamu la...yg penting hidupku baik baik aja.apa apaaaan si kmu layar d blog ini,liat kmu rasa kecil hati..tpi ngak tau lo klo d tmpt lo,mungkin lebih teruk dari apa yag bisa buat hatimu sabel iyakan...jgan marah lo,aku ngk ngk berat sebelahn lo..org indon ma baik baik juga,tappppppii..ngk pasti deh. |  |
  |  |  | diah November 21, 2007 10:06 PM PST
saya orang indonesia lhoo... kalau saya baca entri di blog Anda, rasanya marah dan sebel. tapi saya rasa begitu juga kalau anda baca blog orang indonesia yang menjelek2kan negara anda, pastilah anda juga marah.
baiknya ga usah lah marah-marahan. makin banyak orang komentar, makin banyak pula hati yang terbakar. |  |
  |  |  | Rem October 27, 2007 07:10 PM PDT
Tapi Bugis di Sabah bukan semuanya PATI. Ada ramai yang memang sudah jadi penduduk asal Sabah sejak beberapa generasi. Jadi, rasanya kita kena betul-betul memahami konteks Bugis Sabah dan Bugis Indon.
Sama macam bumiputera di Semenanjung. Majoriti penduduk buminya adalah kaum Melayu daripada rumpun Bugis/Jawa/Banjar/Madura/Mandaling/Minang -- tapi mereka ini sudah diklasifikasi penduduk Malaysia.
Saya fikir PATI itu didefinisi berdasarkan status kewarganegaraan kontemporari. Bukan berdasarkan suku/kaum secara historia. |  |
  |  |  | msarbini09 October 25, 2007 08:57 PM PDT
PATI yang ramai di Sabah ialah orang Bugis. Mereka dijangka dalam masa singkat dengan bantuan pihak berkuasa pusat akan dapat IC Malaysia Versi Sabah yang ada huruf H. Berlagak macam orang Sabah tulin. Berasas fakta2 terbaru termasuk penguasaan terhadap Petronas Sabah, Restoran2 yang tumbuh merata, Setesen kereta, penjaja2 dan lain-lain termauk sektor pendidikan. Diramalkan UMS dan Jabatan Pendidikan Sabah malah Ketua Menteri Sabah pun direbutnya. Lihat realitinya tak berapa lama lagi
Tanda2 sudah ada di UMS dan JPN sendiri |  |
  |  |  | Akitiano October 18, 2007 10:29 AM PDT
Salamz...
Pada Dasarnya, apa yang anta sebut dengan orang indon sebagai orang mentality purba memang ana setuju. mereka tak patut extreme sampai macam tu...tapi ana tak setuju dengan anta dengan mengatakan bahwa kita tak patut say sorry...walau bagaimanapun, menunjukkan sifat baik budi pekerti adalah sesuatu yang mulia...itu juga dapat menjadi lngkah diplomatis agar kita sebagai negara jiran tidak berada di dalam krisis politik seperti negara timur tenggah...ingat, bukan hanya indonesia banyak buat silap, Malaysia pun ada seperti kasus ambalat yang ada kaitannya dengan lembaga negara (walaupun kita menang di court)...sebab perkara itu telah memunculkan awal persenganggan...belum lagi urusan individu seperti terorisme yang jelas-jelas telah menurunkan daya kekuatan ekonomi Indonesia seperti kayu jati jepara, daya turis Bali, Lombok, Jakarta, dan lain-lain...seperti anta cakap masalah statistik kerugian malaysia disebabkan oleh jerebu? apakah kematian memang mencapai ratusan?? Yang terbaik menurut ana, kita sebagai bangsa Malaysia, tunjuklah sifat bertamadun sedikit...janganlah kita juga ikut-ikut jadi extreme macam orang indon di sana...marilah bermaaf-maafan sama ada benar-benar silap maupun bukan...kta serumpun, memang brothers pun dari segi asal keturunan dan darah (bukan bangsa kenegaraan)...alangkah indahnya kalau kesua negara ini benar-benar dapat meningkatkan aliansi untuk mengkonfrontasi bangsa yang patut dilawan... |  |
  |  |  | fadz October 4, 2007 03:53 PM PDT
im scared that in few years time you would be a BN supporter. Hahah, moga2 sedara sentiasa penjadi penulis bebas dan bukan seperti Jeff Oii yang sudah memilih kumpulan. BTW, teman sokong mika 100% tentang ni! |  |
  |  |  | Ezza September 8, 2007 12:24 PM PDT
Oh, demam perubahan cuaca rupanya. Suspen aja :-P Cuaca tidak menentu sekarang ni kan. Akibat pemanasan globalkah tu?
.................................................
Selamat berseminar di Malaya. Semoga semuanya selamat. Take care. |  |
  |  |  | Rem September 7, 2007 07:11 PM PDT
Sakit? Ala, demam perubahan cuaca. Biasalah. Musim-musim cam gini.
Akan terbang ke Malaya pada hujung minggu ini untuk satu seminar. Balik semula ke KK pada hari Rabu. Until then, most probably no update here.
Terima kasih di atas kunjungan tuan-puan semua. Selamat berdiskusi. :)
|  |
  |  |  | kay September 7, 2007 05:35 PM PDT
ya Tq banyak2 Dr Ramzah. harap2 buah fikiran dr boleh membuka mata dan hati rakyat malaysia khususnya sabah. |  |
  |  |  | Ezza September 7, 2007 11:52 AM PDT
Ada tambahan.
Rem, ada ralat di (v). Perenggan akhir. Prihtain should be prihatin ya.
Peribahasa: Lebam di punggung orang dilumuri ubat, luka di kontol sendiri hanya dijilat-jilat. <--- Dahsyat peribahasa kamu, Rem. Kalau Uncle Karam Singh nampak peribahasa ni, pasti dia suka. Haha. |  |
  |  |  | Ezza September 7, 2007 11:48 AM PDT
Salam buat empunya blog dan para pengunjung.
-------------------------------
Uiks, Rem sakit apa?
-------------------------------
Rem, ini belum masuk lagu isu PATI Filipina. Bukan PATI Indonesia sahaja yang menguasai sebilangan besar jumlah penduduk Sabah tau.
-------------------------------
Tapi saya dan semua rakan-rakan warga KK akan pastikan DAP tak akan dapat tempat langsung di Sabah <--- Ya... ya... saya setuju dengan yang ini. Hikhik. Satu kerusi pun mereka pasti tak akan dapat.
-------------------------------
Bercakap pasal PTI Indon, Sabah adalah negeri paling malang di Malaysia. PTI Indon bukan saja ramai-ramai merampas peluang ekonomi yang hanya 'sejemput' tumbuhnya di negeri ini <--- Yang ini saya kurang bersetuju. Saya ada penjelasan mengapa PATI Indon dan Filipina merampas peluang ekonomi di Sabah. Ada sebabnya. Kita harus buka mata terhadap perkara ini. Nanti ada kesempatan, saya akan jelaskan dengan terperinci.
-------------------------------
Kenapa pula ada blogger yang menyeru nama saya tu? Rindukah? Alahai... |  |
  |  |  | Mardhiah September 7, 2007 05:22 AM PDT
Tuan Puteri tumpang lalu nak berpantun dengan sifu sekejap...ambil berkat Shams & Rumi alaf 21:-
Makanlah nasi kenyang-kenyang
Esok nak berangkat ke bandar Kufa'
Usah diignore, usah diganyang
Sposer saja lebih Nursyifa'
Basically one get angry when one is hungry, but for thse yang dah advance in sufiism, hungry is devine, heaven on earth. Ayah saya kata Cikgu Mohamad Yassin ayah kepada Menteri Pertanian kita, kalau dia makan siang, dia muntah. Meaning that dia tak pernah tinggal puasa.
For more info tentang Nursyifa, bole lawat www.nursyifa.net. Highly recomaded by Dina Zaman her first non-fiction work - I am muslim. Bukan Mardhiah yg rekomen Dina rekomen...saya tukang sampai jah, benda baik kita sampai menyampailah. |  |
  |  |  | Rem September 6, 2007 06:56 AM PDT
Jeff Ooi ni juara politik betul, atau politik tak betul. :)
Tapi saya dan semua rakan-rakan warga KK akan pastikan DAP tak akan dapat tempat langsung di Sabah selagi Jeff Ooi ada dalam parti tu. Kami akan menulis artikel tentang Jeff Ooi (suara rasmi DAP di internet) tentang sikap sangat pro dia pada Indonesia (bukan saja isu Kala tapi juga dalam kes Jerebu). Lepas tu siarkan dalam suratkahabar tempatan. |  |
  |  |  | Vendetta September 5, 2007 03:28 PM PDT
Jeff Ooi?
Owh, tak kan Encik Rem tak tahu yang orang sepertinya dan yang seangkatan adalah "Juara" Politik Betul (Political Correctness).
Saya tak bermaksud sikap Politik Betul perlu dibuang, cuma perlulah berpada-pada.
Sebagai seorang yang meminati sejarah, saya pun tahu yang perangai Political Correctness that is not kept in check boleh memberi peluang kepada musuh untuk mengambil kesempatan.
Tapi, dalam keadaan sekarang, memang perangai Political Correctness ini membuatkan saya berasa geli-geleman! Heeeeeeeiiiiiii....yuck!
Kepada Jeff Ooi tu, saya ada satu quote untuk dia fikirkan:
"I don't know the key to success, but the key to failure is trying to please everybody". -Bill Cosby- |  |
  |  |  | as September 5, 2007 12:24 PM PDT
sekurang-kurangnya, melalui entri ini, kami tahu ko dah kembali sihat drp sakit Rem..
-Pasal Jeff oi bolehla dikatakan sbg 'menangguk di air keruh' manusia bangsat!
-Pasal org indon bakar bendera kita memangla 'kurang ajar'.
-pasal polis malaysia memukul dan dipukul oleh pengadil warga indon yg bangsa indon pun 'memangla tak bertamadun'!
-Pasal warga PTI @ PATi @ warga tempatan yg mencabul, merogol, merompak, n segala m...memangla patut dicampak dalam neraka jahanam..neraka tak mengira warga dan marga.
-pasal Sabah yang ramai dihuni dan didatangi oleh warga asing dan bukan asing memanglah dah nasib... nak buat camane?..sempadan sabah dan indon atau Filipina cuma seinci je..dekat sangat..lainla kalau Sabah ni geografinya kat Afrika.kat Namibia ke.tentulah pendatang asing dari Senegal pula yang kita dapat..sedangkan pendatang asing dari China pun boleh sampai kat Sabah, inikan pula setakat dari Indon atau Filipina yang boleh datang Sabah dengan berenang je tu..
-jerebu dan segala macam penyakit berjangkit dari negara jiran tu..macam mana kita nak halang? orang kita juga la yang pergi ke Indon tu membuka ladang segala ladang kerana di negara sendiri dah kehabisan tanah dek dijadikan hyper mall milik warga korea, jepun, taiwan, amerika dll dan segala hotel yg dapat membekal dan menempatkan pelacur2 dari monggolia, dari khazastan, dan segala macam Tan
termasuk filipina dan indonesia...
-Lagipula sejarah telah tertulis bahawa Sabah dulu pernah dimajukan oleh orang Indonesia khususnya daerah Tawau dan pernah pula dimiliki secara bersama oleh kerajaan Sulu ataupun kerajaan Berunei ..jadi tentula pula ramaila segaala anak keponakan anak cucu segala orang kat Indonesia, filipina Berunei tu nak datang mencari moyangnya yang hillan macam nenek Mariam yang ditemui di Korea tu?(eh melalut pula)..
-jadi berdasarkan segala ini, kita hanya perlu meningkatkan jati diri sebagai bangsa Malaysia yang bla...bla..bla..supaya kita tak jadi spt Jeff oii..yang sanggup menggadai maruah bangsa dan negara untuk kepentingan politik sendiri !
-rem kau jangan tension2 bah..ko dahla banyak kerja...nanti kau sakit balik...ko bukan setakat mesti senyummmm tapi hatimu pun mesti senyummmm..senyumla pada duniaaaaa..supaya ko bisa enjoyyyyyyy...hidup ini sementara. |  |
  |  |  | memang tak suka indon September 4, 2007 03:50 PM PDT
update so very soooooooooooonnn
ha berita hari ni.. saper nak bakar bendera saper???
http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0904&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_07.htm |  |
  |  |  | memang tak suka indon September 4, 2007 03:42 PM PDT
i do agree with u bro.... memang indonesian very extremist.. bertindak ikut suka hati kepala lutut.. dari golongan bawah sampai SBY.....tak pakai akal...
masa isu minyak dulu sibuk nak tukar semua kenderaan bermotor ajak semua naik basikal hahahah... jalan raya pun tak berapa betul nak ajak semua naik basikal ..
ini masalah individu... bukan masalah negara sampai nak bakar bakar bendera orang....
ader ker kita bakar bendera diorang???
sampaikan diorang nak sambut merdeka negara diorang yg ke 62 pun diorang boleh sambut dengan aman damai di negara MALAYSIA ni...
diorang ado???? dalam negara sendiri pun haram kucar kacir....
cehh nak halau semua malaysian kuar dari indon??? kalau nak gitu pk sikit berapa juta rakyat indon kat mesia termasuk di penjara penjara... tempat tempat pembinaan... pusat pusat pelacuran.. hiburan.. sehingga di universiti universiti .. haa balik laaaaa negara anda ...kalau nak sangat!!
ops teremosi lak hehehhehe...banyak lagi kalau ikutkan list yang terpendam ni......
to be update soooooooooooon!
|  |
  |  |  | kuli kerajaan September 3, 2007 10:09 PM PDT
semoga pa yg ditulis oleh REM ni dpt membuka mata para rakyat M'sia @ generasi sekarang !
org bkn sabah memang x kan FAHAM situasi PATI di Sabah...Hanya orang SABAH yg tercalar hidup mereka kerana aktiviti2 PATI ini FAHAM@RISAU akan masa depan anak2 mereka. Mcm Rem ckp, bkn semua org indonesia di Sabah 'jahat' .mereka yg kerja secara HALAL & IKHLAS amat saya puji & hormati DEDIKASI mereka...tp masalah utama di sabah ialah jumlah PATI yg mengancam ketenteraman orang tempatan...yg menghairankan & menjelekkan saya..ialah bgmana PATI ini blh @ dpt 'bermaharajarela '..& paling sedih...blh mengundi..! ..SIAPAKAH DALANGNYA?????????? |  |
  |  |  | barambang September 3, 2007 05:54 PM PDT
Hari ini saya telah meninggikan suara kepada seorang pelajar --anak PTI dari Indonesia-- kerana suka mengganggu ketenteraman kelas dan budak itu sendiri sering tidak menyiapkan kerja.
Mungkin dengan cara saya meninggikan suara itu telah menyebabkan anak PTI dari Indonesia itu telah menderita trauma psikologi.
Persoalan saya, agensi manakah yang patut saya hubungi untuk meminta maaf kepada seluruh rakyat negara Indonesia??
Hahaha... budus betull!! |  |
  |  |  | Qaseh September 3, 2007 02:46 PM PDT
Biasalah zaman sekarang, yang kecil saje je nak diperbesar-besarkan. |  |
  |  |  | shuhada September 3, 2007 02:45 PM PDT
Walaupun saya agak terkedu membaca tajuk entri ni, tapi saya sangat bersetuju dengan isinya. Kalaulah nak dibuat perbandingan, setiap jenayah yang dibuat oleh rakyat Indonesia di sini dibalas dengan membakar bendera negara mereka, mungkin boleh muflis bendera negara mereka.
Tapi lihatlah, orang-orang mereka bebas cari rezeki dan cari ilmu di sini tanpa rasa takut akan didendami oleh orang kita. Apapun, saya akui hakikat, tak semuanya begitu. Saya punya ramai kawan-kawan Indonesia yang baik dan hakikatnya saya sendiri pun punya keturunan berasal dari sana. Sekadar nak menekankan ketidak seimbangan yang sangat ketara. Individu buat salah, mereka nak salahkan satu negara kita.(Contoh, kes Nirmala). Tapi, satu negara dia buat salah, tak nak pula mengaku salah. (Contoh kes jerebu).
|  |
  |  |  | Rem September 3, 2007 02:05 PM PDT
Memohon maaf secara JUJUR dalam konteks negarabangsa bererti -- berusaha untuk mengatasi kesalahan yang berlaku supaya tidak berulang. Permohonan maaf itu juga mesti kolektif. Bukan hanya secara peribadi.
Ya, memang presiden Indonesia dan beberapa menteri lain ada 'memohon maaf' bila dengar khabar ramai penduduk Malaysia, Singapura dan Brunei sesak nafas sebab jerebu. Tapi permohonan maaf itu tidak disertai dengan sikap positif agen-agen kerajaan yang lain. Misalnya -- wakil konsulat Indonesia di Kuala Lumpur telah mengolok-olok rintihan orang ramai.
Parlimen Indonesia juga belum menandatangani ATHP, iaitu perjanjian regional untuk mengawal masalah jerebu. Tujuh negara lain sudah setuju. Indonesia yang jadi punca masih enggan tandatangan. Sampai sekarang. Sudah lebih 6 tahun berlalu!
Malaysia juga minta maaf pada Indonesia berkenaan isu kosmetik (Kala dan Nirmala). Pak Lah sudah minta maaf. Dan saya pasti, kesalahan yang sama tak akan berulang. Sebab bila Malaysia minta maaf, kerajaan akan ambil jalan penyelesaian. Misalnya, sekarang ini tidak banyak lagi kes 'mendera' pembantu rumah (selepas kes Nirmala). Yang ada, cuma pembantu rumah larikan anak!
Tapi isu jerebu ini, dari 80-an lagi asyik-asyik minta maat. Penyelesaian tak ada juga. Begitu juga dengan PTI. Kerajaan Malaysia saja yang petingkatkan kawalan sempadan. Kerajaan Indonesia tidak tingkatkan usaha. Sebab itu ketirisan terus berlaku.
Saya juga kurang setuju dengan tindakan persatuan badminton Indonesia yang mendenda pemain-pemain Malaysia yang menarik diri daripada kejohanan di sana. Siapa mau datang kalau rakyat di san mau ganyang? Patutnya persatuan badminton itu lebih bersimpati dan faham keadaannya. Siapa mau datang bersukan sambil mempertaruhkan nyawa?
Saya tau, persatuan badminton Indonesia (kononnya) memberi jaminan bahawa semuanya terkawal. Apa yang terkawal? Sedangkan ketika Malaysia vs Indonesia dalam perlawanan Piala Thomas di Jakarta beberapa tahun dulu -- terang-terang ada penyokong tuanrumah yang membaling botol ke gelanggang. Mereka sangat agresif hingga dua perlawanan terakhir terpaksa dihentikan.
Itu dalam keadaan Malaysia tidak mencetuskan apa-apa isu. Itu pun sudah dilayan begitu rupa. Bagaimana dengan situasi sekarang? Terjaminkah keeselamatan? Belum tentu.
Saya ada ramai kawan Indonesia. Mereka semua baik-baik. Pada level personal, saya tiada masalah. Tapi saya bercakap tentang sikap dan mentaliti dua negara ini -- pada level gagasan negarabangsa. |  |
  |  |  | Winda September 3, 2007 12:43 PM PDT
This is your right to say anything in your blog, I am very much understood. However, if you have leisure time, just to share idea maybe you can read this http://www.bernama.com/bernama/v3/news.php?id=281812 as your reference, or if you already knew, I am sorry. Thank you . winda |  |
  |  |  | anon September 3, 2007 09:10 AM PDT
Syg,
It's PATIla bukan PTI. Pendatang Asing Tanpa Izin. Ada pendatang yang tak asing ada yang asing. PATI adalah istilah yang diguna pakai di KDN. |  |
  |  |  | Anakwagu September 3, 2007 05:42 AM PDT
Rem, I can't agree more!! |  |
  |  |  | Budak Kinrara September 2, 2007 12:59 PM PDT
I very much agreed with you Rem. Keep it up bro.
|  |
|
|