|
Monday, June 20, 2005
Akademi Fantasia: Versatility vs Speciality?
This would be my last entry on AF. I promise. It's time now, to move on. I got this one particular issue pasal Fantasia Mania dan industri muzik tempatan secara umum. Mitos tentang aspek VERSATILITY. Artis yang bagus: wajibkah berciri versatile?
Bila dok baca komen dalam blog, ramai yang letak ‘versatility’ sebagai kriteria menilai penghibur yang baik. Konon si A tu tak cukup versatile. Tak boleh nyanyi lagu genre cam tu, cam ni. Asyik lagu jenis gitu-gitu saja. So, kesimpulan – si A tak bagus. Bahkan, kalangan juri profesional pun kekadang ada juga kegilaan pada versatility.
Come on, waras sikit guys. Versatility is a good quality – but that’s not the only indicator to justify one’s talent. Dalam dunia realiti, versatility is not the element that will give you a ‘staying power’ in the industry. Pengguna muzik in general (although they may not realise it), actually don’t really care how versatile a singer is. Yang penting, the performance is good. Mordern taste – people go for speciality, not versatility. In reality memang cam tu pun. Cuma tang pertandingan, people tend to be OVERLY idealistic!
Nevermind even if you’re very mono-dimensional – as long as you’re excellent in your own niche. That’s the key to survive. Tengok macam Shiela, Ning dan Anuar Zain. Kukuh bertahan dalam industri muzik. Tiap kali buat album, tetap gempak. Bukan saja di arena pasaran; bahkan juga dalam majlis anugerah. Are they versatile? May be yes, may be not. But do they practice 'versatility' in their singing careers? No. Tengok juga contoh-contoh world superstar yang hebat dan jadi lagenda (i.e. Nora Jones, Alicia Keys, Elvis, Beatles). Are/were they obsessed with being versatile? Go and figure out.
We’ve Siti as the only surviving ‘versatile singer’ in Malaysia. Penyanyi lain yang cuba nak versatile – semuanya datang, pergi dan hilang. Ingat deknon semua, Siti is naturally versatile, not trying to be one! Not everyone is blessed with extra-ordinary talent macam Siti. So, learn and understand your own vocal. Work out what is best for it. Then, stay within your comfort zone. Tak payah dengar nasihat ambitious si guru vokal (yang tak pernah buat album pun!) – yang konon nak explore versatility dengan mencuba pelbagai genre lagu. Quality over quantity, please. Have faith in what you're best at. Jangan tamak haloba.
Analoginya macam masuk universiti. You need to be highly specialised to be competitive dalam pasaran kerja. All the employers out there want a real geologist, engineer, accountant, botanist, palaeontologist, curator, demographist, etc. Nobody wants a ‘know-and-do-everything’ person. Kalau kita ambik kursus-kursus yang sifatnya umum dan terbuka – alamatnya akan jadi cikgu saja-lah! Tu pun nak jadi cikgu susah juga sekarang kalau bukan mengkhusus dalam pendidikan. It’s not that we don’t appreciate versatility. We do – tapi tengok situasi-lah pula. Generally – dalam konteks muzik masakini, speciality is a more-desired quality than versatility.
Find your own niche and conquer it – solidly. Jangan gatal nak tawan gelanggang sebesar alam, but have no control to any part of it! Tabik spring pada Shiela Majid, Ratu Jazz Malaysia: yang terus bertahan dalam industri muzik, walaupun tanpa publisiti melimpah-ruah.
Konsert ke-III (Penampilan dan imej)
Sumber paparan visual: Akademi Fantasia
Bercakap pasal imej dan penampilan, saya rasa yang OK dan boleh diterima seadanya ialah – pelajar nombor 3, 4, 5, 6, 8, 10 dan 13. The best image is of course student no. 4. Simple but tastefully presented. No. 3 looks good too. Neat and stylish, but not over-doing it.
Penampilan pelajar no. 7 dan 11 pun rasanya bolehlah dimaafkan. Taklah melampau glamour macam ala-ala primadona wannabe. Masih ada simplicity, walau pun tetap nampak juga kegedikan nak berlebih-lebih. Tapi rambut untuk minah no. 11 tu kelakar gilak. Tau la sekarang filem Starwars tengah laris, tapi tak payah la perasan nak jadi Prince Lea separuh jadi pula!
Pelajar no. 1 – terlalu komplikated. Bukan saja dengan selempang, siap pula pakai baju berlapis. Hello, badan awak masih tak cukup bagak ke nak berlapis-lapis pula? Baju pun kaler orange. Buta warna agaknya. Dengan saiz sebesar 'itu', you will naturally stand out. Tak payah nak pakai baju striking pun to get the attention!
Pelajar no. 2 – I dislike everything about her image. Rantai sarat merabai kat leher. Skima warna coklat untuk baju pula sangat depressingly dull. Pas tu ada hati nak pakai scarf kat kepala. Sebijik macam budak high-school nak pi kelas masakan. Paling tak tahan, potongan singkat secara lintang pada kain. Call me conservative, but this ‘sexiness’ is distastefully put. Macam ala-ala ‘NAK tapi TAPI NAK tayang’ peha. Heiii minah, make up your mind. Nak singkat ke, nak labuh ni? Kalau nak singkat, pakailah macam pelajar no. 7. Tak payah nak nak buat separuh-separuh lak. Don’t purposely put it in a provoking way. Ketara sangat ciri-ciri bohsianya.
Pelajar no. 9 – goboh nak mampus. Macam penari gipsi yang sesat di gurun Sahara. Coraknya semak. Cutting pun semak. Macam berlapis-lapis. Pas tu dengan rambut ala-ala kembang mengurai. Macam bini pertama baru habis bertarik rambut dengan bini kedua. Segalanya sungguh semak tidak terkata!
Pelajar no. 12 – the WORST image. Umur baru 20-an tapi kemaruk nak berpakaian macam umur dah 56 tahun. Sekali tengok, sebijik macam rupa pakcik-pakcik yang jadi peserta pertandingan lagu-lagu keroncong peringkat daerah. Utterly tasteless and degrading. Please act your own age mate. If ASTRO would ever ask me to dress up like that, without a slight hesitation, I would burn their entire wardrobe!
Konsert ke-III (Persembahan Vokal)
Sumber link audio: k l u b b k i d d ' s r a v e
Marsha : Lelaki Idaman (Melly Goeslow)
Much better than last week. Very pleasant tone as usual, and much better execution for high notes. And yes, she should stick to this kind of songs – funky and up-tempo. Lupakan lagu-lagu soul jenis Syafinaz dan Ning.
Aidil : Nak Dara Rindu (P. Ramlee)
Macam suara lelaki berahi dalam kelambu. Kalau ini dikata penghayatan, forget it dude. Nobody is going to buy a record with such an out-fashioned delivery. Bosan nak mampus. Mendayu-dayu macam laki baru mati bini! Listen to P. Ramlee, and learn how to present that song without over-dramatising it. Bukan nak suruh jadi P.Ramlee. Sorry, jauh panggang dari api! Tapi pelajari gaya bersahaja itu.
Amy : Asmaradana (Tiara Jacquelina)
OK la. Tak ada kelemahan yang bodoh-bodoh. But, nothing is special. I don’t expect much anyway from someone with such a limited talent – vocally.
Reza : Mungkin Nanti (Peterpan)
Suara kaku. Mendatar. Flat macam padang hoki kat Bukit Jalil. Not irritating, but certainly not entertaining to listen to. Macam lauk tawar. Dengar bunyi getar sayap kumbang tengah mengawan pun, lebih sedap. Tone suara, saya bagi markah 2/10.
Yazer : Suatu Masa (M. Nasir)
Last week, he brutally killed ‘Sejati’ – one of Wing’s greatest songs, and my all-time favourite. This time thing didn’t get any better. Apa masalah mamat ni? He can’t hit high and low notes effectively. And, he can’t even hold middle range keys solidly. This guy simply can’t sing – dalam konteks professional. Setakat nyanyi dalam kenduri kahwin, ok-lah kut.
Kefli : Keindahan Pantai (M. Shariff & Zurah II)
Perlu nak ulas ke? Tak payah. SUMBANG, SUMBANG, SUMBANG. Bukan lagi tahap dewa. Darjah kesumbangannya dah mencecah tahap bapak-bapak dewa. Intensiti suara 7-8 kali berubah. Mood nada pun bertukar-tukar. I lost count how many times these changes occured in every single verse dalam lagu tu! Next week, suruh Siti Hajar bawa baldi. So, bila mamat ni nyanyi, Siti Hajar (sebagai guru vokal!) boleh sembunyi muka dalam baldi.
Amylea : Anggapanmu (Ziana Zain)
Overall, the best performer – vocally (or may be just suit my taste?). Voice control, rendition technique, and phrasing – the best in the academy. And her 'tone' was not bad too. Only second to Marsha (yang softly pleasant). Tapi saya lebih suka Amylea kekal dengan lagu-lagu funky pop rock – macam minggu lepas. Genre balada (terutama lagu Ziana!) is not really her comfort zone. Minah, suara gedikmu lebih sesuai untuk lagu-lagu Amy Mastura seperti 'Meniti Hari' dan yang sewaktu. Jangan gatal nak tunjuk versatile. Pulanglah ke pangkal jalan, sebelum terlambat macam Fuad!
Fuad : Gerimis Di Lautan (Sudirman)
Suara bersih. Besar dan terapung dengan baik. No doubt, he's one of the best di kalangan pelajar lelaki. Kenapa dia terkeluar? Ntah. Salah lagu? Wahai rakyat jelata – tolonglah bijak-bijakkan diri anda semua. Ingat, anda sedang mengundi calon artis berbakat, bukan nak cari bakal ulamak misali. Kalau tak mampu nak kawal pengaruh emosi ketika mengundi, baik jangan undi. Joinlah kelab NO AFUNDI! Fuad was not the ultimate talent in AF; but based on this week's performance, there's no reason why he should get booted. Bercakap tentang pilihan lagu pula, I would much prefer si Fuad tu fokus pada lagu-lagu jenis ‘She’s A Lady’. Bukan lagu-lagu purba macam Puteri atau Gerimis Di Lautan. Definitely not his type of songs. (Hmm, nak nasihat pun dah terlambat). Having said this, his very own interpretation untuk lagu-lagu purba ni pun still much better than sesetengah jantan kat AF.
Akma : Lagu Rindu (Siti Nurhaliza)
Dengan suara separuh masak macam tu, the last thing you should ever do is trying to be a ‘Siti Wannabe’. Lagu Rindu is a heavy song and demands a very very strong delivery. Tang part pitch tinggi, ok la sikit. Tang rendah – bosan dan maha membosankan!
Felix : Memori Bahagia (Sahri)
Obviously much weaker than last week. Silap pilih lagu? But his rendition and voice control were still consistently good. He managed to hit all the appropriate notes effectively (although not as comfortable as last week). And, yes – the best tone among pelajar lelaki. So, on this basis – walaupun Felix tak bagi yang terbaik – he remains the best performer di kalangan lelaki. My personal opinion la.
Ekin : Mimpi Sedih (Emillia Contessa)
OK la. Tak buruk, dan tak bagus sangat. So-so jer. Why I'm not so critical dengan dia ni? May be sebab expectation saya tak tinggi sangat dengan minah ni. Maklumlah minggu lepas – dia nyanyi dengan buruk tahap cipan! Anyway, di kalangan semua pompuan yang tinggal, I still consider her as the weakest link.
Mawi : Gadis Melayu (Othman Hamzah)
Rasa macam nak tubi mamat Felda ni. He got all the natural qualities – as far as voice is concerned. Suara yang bersih (although tak sebersih suara Fuad), merdu dan phrasing technique yang menarik. Tapi mamat ni suka kulum suara. Tak lepas habis. Last week was much better in terms of ‘lontaran vokal’. Cuma sebab lirik agak kucar-kacir, jadi macam pelik dan tak smooth. Kali ini no problem dari segi persiapan – but he still stubbornly refused to go all out. Makin bertambah lagi dia telan suara sendiri. Or may be silap pilih lagu? Apa-apa pun, masih sebuah persembahan yang baik. Overall, better than Fuad, but still lagged behind Felix.
Idayu : Curiga (Ning Baizura)
Saya suka juga dengan minah ni. Orang kata, dia tak ada originality. Tapi saya rasa versi Curiga si Idayu ni tak ada persamaan langsung dengan versi Ning. They certainly interpret the song differently. Lagi pun phrasing technique minah ni berbeza teramat jauh dengan gaya Ning. Is she a serious contender for AF crown? No. I like her, but if I were to vote – I won’t vote her. Kalau dia buat album pun, tak terasa nak beli. Nothing special.
Ranking:
Amylea
Felix
Marsha
Mawi
Fuad
* Yang lelain tu, suka hati tok nenek diorang nak menempel kat ranking mana. Janji si Kiefli tercorot kat bawah sekali!
Posted at 12:00 am by Rem
 |  |  | lin March 27, 2007 11:44 AM PDT
weakkkk..... saya malas betul tingu tu AF, ikin rusak otak saja,,,,dahlah bikin abis krdt,,kalau diorang menang kita bukan dapat satu sen pun, kalau sudah pames,,,lupa daratan,,,terjun terus d laut tidak timbul-timbul suda.tidak mau sudah tengok daratan,,,tulah kalau sudah jadi artis,,,tidak sudah ingat kita yang samapai hitam jari picit h/p mo undi pun. |  |
  |  |  | e-keen June 29, 2005 10:15 AM PDT
hai rem...apa khabar?....lama tak singgah kat ur blog...maklumlah kerja punya pasal...kena out station memanjang....banyak topik baru ye...tapi kenapa takde ulasan pasal konsert AF yang last ari tu...frust saya....yang ada komen secara general penyingkiran idayu...mana komen mengenai pemilihan lagu/pakaian serta vokal pelajar..? Looking forward for it ok...itupun kalau rem sudilah menulis pasal tu....adios... |  |
  |  |  | REM June 27, 2005 05:09 PM PDT
Tanak_Polipin, hmmm.. saya tidak berani mau ulas kalau hal-hal yang bersabit dengan agama ini. Of course I've my own opinion on things like that - but I rather keep it only for myself. Kalau saya mau diskusi pun, saya lebih suka dalam konteks face to face. Supaya tidak timbul salah faham interpretasi.
Jamie, we'll see. Boleh la kut terus bincangkan isu-isu AF secara tidak mendalam. :) |  |
  |  |  | Tanak_Polipin June 27, 2005 10:30 AM PDT
Rem @ Tuan Tanah,
Ada blog saya baca kan, dia bilang lebih kurang begini : "Iblis bertepuk tangan kegirangan melihat mereka yang terlalu gembira melihat idola mereka yang hanya mampu menyanyikan nasyid".
Saya tiada niat provokasi atau apa-apa, tapi saya mau tanya apa pendapat REM tentang pernyataan ini. |  |
  |  |  | the-jamie June 24, 2005 03:00 AM PDT
Rem,
Found your blog through SS. Don't stop giving your views on AF3. I followed AF since it was first introduced. Belum sempat baca the whole entry, will do it once I'm free (most likely after 1 a.m. at home). |  |
  |  |  | cik zam June 23, 2005 10:28 AM PDT
world betul komen kat sini..mmg bole ngelegak...hiihiihhi...
sib baik saya ni jenis tgk suke2...so takde la nak melalak tak tentu hala...sbb tak setuju pendapat org...
jgn marah² korang..nanti tak world la ;p
|  |
  |  |  | REM June 22, 2005 06:37 PM PDT
Aidid, nak cuba la petua air suam tu. Tapi takut makin mengelagak! He he he.
Fiza, bagus la tak tengok AF. Takut kalau tengok karang, novel pula tak siap-siap! |  |
  |  |  | Fiza June 22, 2005 09:28 AM PDT
Cik Ram - speechless i am - tak bleh komen lelebih sebab saya tak tengok akademi fantasia, saya tak demam.
Buat Candy, sabar ajelah - rasanya setimpal lah tu dgn bahasa sopan u tu - itu baru sikit, rasanya saya pernah tengok yg tahap cipan, ya cik ram ye ?
sorry ya, bussy body but that what journalist paid for -
|  |
  |  |  | aidid5 June 22, 2005 06:06 AM PDT
Rem tarik napas. turun napas. tarik napas turun napas. pastu pi minum air suam sambil selawat nabi.:D
It works for me.
Aaa. dah ok tu.Baru Worlddd. ;) |  |
  |  |  | REM June 21, 2005 09:52 PM PDT
Hi e-keen, TQ. Tak pa, tengok la nanti. Kalau rasa terpanggil nak bincang pasal AF lagi, saya cuba la buat entri. Tu pun jika ada isu spesifik la. Saya suka melihat AF dalam konteks besar industri muzik Malaysia. Kalau nak ulas persembahan pelajar semata-mata, saya tak la berminat sangat. Tapi kalau boleh dikaitkan dengan isu tertentu bersabit aspek seni muzik Malaysia secara umum - boleh la nanti kita sama-sama teruskan lagi sesi mengumpat dan membelasah bebudak AF ni.. he he he.. Alaa.. sekadar-sekadar nak isi masa lapang, kan. :)
Kekadang bebudak siber ni macam tak faham-faham konsep blogging. Ini kan catatan personal. So, of course la semua yang ada kat sini hanya pandangan peribadi. So, tak payah la nak panik dan emosi lebih-lebih pula, kan. Tak faham pakcik dibuatnya....
Kalau nak baca ulasan yang tak bersifat membelasah; sila layari laman-laman yang agak neutral ini:
http://sultanmuzaffar.blogspot.com/
http://fantasiaakademi.blogspot.com/
http://malique.blogdrive.com/
Saja nak iklankan laman-laman AF kawan blogger yang lain. Hah, banyak lagi blog lain yang bincangkan pasal AF. Pilihlah blog yang sesuai dengan citarasa sendiri. Tak ada la nanti alasan orang macam Cindy tu nak melalak meraung sebab tak tahan baca entri kat blog ni. :) |  |
  |  |  | e-keen June 21, 2005 04:34 PM PDT
hai rem....marah nampak dgn 'insan' yg bernama CANDY tu...relax la...u supposed to give no feedback for that clueless and hopeless creature...lagipun hanya satu dalam sejuta yg sesat kat sinikan...komen,puji dan kritik awak tu bukan ada salah dan dosapun...i guess so at least...besides, u are the most honest pengkritik kerana tak menilai berdasarkan paras rupa,personaliti,populariti atau penampilan...u patut dipuji kerana kerana betul-betul menilai suara since u tak tengokpun persembahan merekakan...bukan ke AF ni tempat melahirkan penyanyi/penghibur ?..bukannya pelakon atau model iklan teh...tabik spring for u mr rem...permintaan saya supaya entry berkenaan AF ini diteruskan...tiap-tiap konsert yg seterusnya mesti ada entry ni ok..? pleaaaaaaaaaase la rem jgn hampakan saya coz saya dan beratus lagi guest blog ni amat mengharap dan menanti.....looking forward for the next entry...adios... |  |
  |  |  | REM June 21, 2005 04:31 PM PDT
Aikk.. siapa pula melenting. Tak melenting pon. :) I just politely tried to re-clarify this issue sesuai dengan tahap pemahaman ko. Rasanya ko ni yang melenting kut. Sampai buat double-post. Mesti dada terbakar sangat la tu sampai tak boleh nak control jari! :)
Let me put things into perspective. Bahasa saya memang kekadang kasar sampai tahap cipan. Tapi ko ingat - semua komen kasar saya ditujukan kepada selebriti saja. I don't go and personally attack normal ordinary people.
Celebrities earn their living through fame and public appearences. So, they have no choice but being consistently subjected to open criticism. That's the nature of the lifee-style they have choosen. So, napa nak simpati lebih-lebih pula? Komen-komen saya kat sini sebenarnya TAK KASAR LANGSUNG diukur kepada status diorang sebagai selebriti. Come on, wartawan suratkhabar pun pernah melabel artis/selebriti sebagai "pelacur kelas atasan", etc. Itu suratkhabar (yang mungkin dibaca oleh at least 10 juta penduduk Malaysia) . Blog saya yang hanya dibaca berapa ratus sangat orang ni pun - saya tak pernah melabel selebriti sampai hina macam tu tau. So, kira masih sopanlah pendekatan saya ni. Kan? Kan? :)
Apa-apa pun, tengkiu la sebab ko ni nampaknya tekun juga melayari blog ini. Cuma mungkin sebab hari ini kebetulan 'bulan mengambang penuh' (sila rujuk fasa bulan kat tepi blog ini), maka, emosi dan hormon ko kurang stabil sikit. Tu yang tiba-tiba tersasar. Tak apa, saya maafkan. Saya ini pemaaf orangnya. :) |  |
  |  |  | candy June 21, 2005 03:56 PM PDT
actually... i just wanted to test u... pandai pun melenting kalau org comment kasar kasar.
sometimes i think ur comments are too nasty... kasar sangat!!!
anyway is not my intention to call u stupid. sorry beb! |  |
  |  |  | candy June 21, 2005 03:56 PM PDT
actually... i just wanted to test u... pandai pun melenting kalau org comment kasar kasar.
sometimes i think ur comments are too nasty... kasar sangat!!!
anyway is not my intention to call u stupid. sorry beb! |  |
  |  |  | REM June 21, 2005 02:11 PM PDT
Candy, ko ni apasal kelakar sangat? Atau pura-pura nak buat lawak bodoh? Or you had had a terrible accident when you were a little kid? Or may be you are just naturally born with dylexia? Pick your own excuse please.
Kalau tak faham Melayu dan English, let me know what language you're competent at. Biar saya terjemah balik tulisan ini kepada bahasa pilihan ko. Jangan saja pilih bahasa neraka jahanam because I don't have friends that speak the language. In that case, ko kenalah cari kengkawan ko sendiri untuk terjemah.
My issue here is simple. Pemilihan lagu-lagu bebudak tu ada yang tak ngam, ada yang ngam. So, in my opinion - they should stick within their comfort zones. Jangan gegatal nak tunjuk versatile.
Siapa pilih lagu? Bebudak tu sendiri atau tenaga penfajar dalam akademi atau pihak pentadbiran ASTRO - that's another issue. Lantaklah siapa yang pilih. I don't categorically assume that the students choose the songs themselves, neither I simplistically deny that all the songs have been pre-selected for (and not by!) the students.
Tak kiralah siapa yang buat pilihan lagu, isu tak kesesuaian tu tetap timbul. Kalau bebudak sendiri yang pilih, then go and blame the students. Kalau pihak pengurusan AF yang pilih, then go and blame the students (for being Pak Turut) and the pihak pengurusan (for being dictator). But, my core intention here is not about blamming anyone. I'm just trying to highlight the issue - and if you read the whole text carefully (WHICH I'M POSITIVELY SURE YOU DIDN'T!) - you should be able to understand like 300++ other guests that had read this since yesterday.
Supposedly you had read them all, but still clueless about my issue - then, go somewhere else and ask for help. You could start by getting someone to scan your brain. Kut-kut ada retak kat mana-mana. Get it fixed before thing is worsening.
Alamak.. I'm not always this kind tau. Offering free advice to nasty and mentally-disabled people like you. If you come again here, don't forget so say thank you - ok. :) |  |
  |  |  | candy June 21, 2005 11:52 AM PDT
apsal ko bodoh sangat ahh??? tak sekolah ke?? tak paham paham ke lagi yg lagu tu semua orang lain yg pilik???
gonjeng betul la ko nie... |  |
  |  |  | aidid5 June 21, 2005 10:18 AM PDT
hehe. Hangat je blog sm di panaskan oleh Rem.
Dia org tu geng2 saya gak, Leen, wink,cikanos,shay,mika.Mmg suka gurau2.
worldd worldd. hahahaha. Takpelah utk 3 bulan ni saja. Err hopefullylah 3 bulan saja.
Minggu lepas sempat singgah meeting mawi fc before konsert. Kobar gitu. ;)
Sronok AF ni.Byk info leh dpt. |  |
  |  |  | REM June 21, 2005 09:25 AM PDT
Aidid, bila lak saya komen pasal si Mr. World tu??? Anyway, kalau ada kat mana-mana pun.. copy je la. Kan saya dah cakap.. saya tak letak sebarang copyright untuk my writing. Semenjak dua menjak ni.. asyik Mr. World je.. amboii.. amboiii... :) |  |
  |  |  | aidid5 June 21, 2005 08:44 AM PDT
Rem, saya kopipes komen awak psl Mr Worldd tadi kat blog SM. I think it is a very good comment to be shared with other people. ;)
Jangan marah yach. Nanti cepat tua. hehe |  |
  |  |  | chevy June 21, 2005 08:40 AM PDT
well said REM! |  |
  |  |  | aidid5 June 21, 2005 06:44 AM PDT
cik zam. Worlddd!!!!. ;))
yezzaaa, setuju ngan Rem, for plu, we understand that.So, kritikan2 yg membina harap mawi terima dan aplly it. Dia baru tunjuk sket je tu org dah suka, so, harap2 bila kat final nanti he will be all out. Apa tah lagi klu dpt lagu dr sifu or yassin. Sure meletops beb. InsyaAllah. Harap Mawi stay cool n tak lupa diri.Amin |  |
  |  |  | dahlia June 21, 2005 04:57 AM PDT
alaa.. abe ni merajuk pulak ker? tak nak nulis AF pula? tak per.. tulis ler pasal mak eti pula.. konsert dier kat singapore tu. abe tau ker tak nihh???
* kirim gambar musim bunga kat norwich yer! |  |
  |  |  | kak midah June 20, 2005 03:07 PM PDT
hi...... akak pon suka baca tulisan awak gak rem. pleaselah tulis lagi. sikit pun tak apa. akak selalu datang sini tau..... w/pun tak pernah tuilis.
kak midah
kl |  |
  |  |  | REM June 20, 2005 10:47 AM PDT
Fakta menakutkan pasal si Mawi ni, dia baru developed sekitar 60-65%. Masih TERLALU BANYAK RUANG untuk anjakan dan perubahan. Itu pun persembahan dia dah kira menyerlah. So, kalau dia boleh penuhi julat anjakan 40-35% tu, he's definitely the one to watch out.
Amylea and Felix are super-good (vocally). Tapi saya rasa diorang ni dah macam well-developed. Ada ler kut ruang untuk improvements sekitar 10-15%. But not more than that. So, diorang kena keep the consistency, and at the same time.. berdoa (discreetly!) supaya Mawi tak terus improve dan improve! He he he he.
Marsha pun sama macam Mawi. Still has a lot more to offer.. although rasanya si Marsha ni tak ada lah menyimpan ruang improvement yang luas dan besar macam Mawi.
Mawi is overlooked and under-estimated by most people (kalangan juri profesional dan orang yang tak minat dia), not because he got no talent. But because of the HYPE. But what these people (juri & anti-Mawi) don't realise is.. Mawi HAS YET FULL-FILLED his ultimate potential. There's much much more to come.
Bukan macam Felix dan Amylea, yang rasanya dah hampir mencapai tahap tepu. |  |
  |  |  | cik zam June 20, 2005 10:28 AM PDT
kak aidid,
world!...world!
~huuhuhhuhu~ |  |
  |  |  | aidid5 June 20, 2005 05:54 AM PDT
setuju ngan cik zam. Kita tetap suka tgk kipli perform walaupun vokal dia tak menyerlah sgt kali ni. Pasal dia nyer persembahan so lively. Really cam berpesta di tepi pantai. So, saya leh maafkan vokal dia kali ni.Saya suka amylea yg serak2 basah tu dan dia sedar diri tak menjerit2 tak tentu pasal nak follow ziana zain. Jeng jeng jeng, of course lah lepas tu persembahan yg di tunggu2 dan membuat hati berdebar2 kalah masa nak nikah dulu. ekekekekeke. Alhamdulillah, mr wel tak lupa lirik n tak tukar melodi dan pandai beraksi dlm persembahan dia yach.Utk peminat fanatik, that is more than enuf. Hope he improve better and better each week.Baru world. hehe |  |
  |  |  | saye~(^o^) June 20, 2005 05:15 AM PDT
alaaaa...saye suker bace awak tulis pasal af...plz la... next time tulis lagi!! yeekk!!! |  |
  |  |  | Mimirinie June 20, 2005 05:08 AM PDT
Actually, I kesian jugak kat Akma...imej tu bukan datang dari dia tapi dari team costume dan wadrobe AF sendiri...budak ni kena ikut aje..ko letak ape ke...ko nak suruh pakai ape ke..janji kena ikut. Kesian kan? Bab rambut tu yang I palin sian sekali, dahlah dia kuarang faktor penarik...ni dimeka dan dipakaikan macamtu, nampak naya sesangat. |  |
  |  |  | REM June 19, 2005 11:10 PM PDT
H ehe he. Semangat betul Cik Zam kita. Memang betul la point tu. I totally agree with you.
Kalau sumbang sikit (atau sumbang banyak pun) - kalau pilihan lagu best, kita tetap akan terhibur dan suka, kan? So, tetap akan mengundi (kalau yang nak ngundi tu).
Ni hmm.. pilihan lagu, ada yang tahap cipan. Ntah apa-apa. Pasal attitude tu pun memang penting. Tapi tak la sampai pemberatnya ketara sangat. Tak kan sbb attitude si Fuad yang kira ok tu boleh terkeluar berbanding dengan si Kefli yang hancur berderai tu. At least kalau beza antara penyanyi tak ketara sangat - boleh la timbang attitude dan perangai sebagai kriteria penentu. Tapi hmmm.. masing-masing ada pendirian kan. So, terpulanglah.
Dan yes.. dalam konteks yang besar dan untuk jangkapanjang.. AF tak baus untuk pertumbuhan industri muzik. Ia menepukan industri muzik kita secara premature. Tapi apa nak buat.. itu pilihan orang-orang industri ini sendiri. Padan muka diorang. Kita peduli apa, kan? Kita semua bukan cari makan dengan muzik.. ha ha ha ha! |  |
  |  |  | cik zam June 19, 2005 07:07 PM PDT
astagaaaaaa...panjangnye komennnn...eh sorry rem... terover lak...sorry yek! ;op |  |
  |  |  | cik zam June 19, 2005 07:05 PM PDT
first thing first....komen awak mmg reliable and saya admit part show mana yg hambar...sumbang tu ...mmg totally lain dr saya...reasonnya sbb saya rate ikut favourism ..hihhihi..
saya rasa la kan...ni sayanye personal opinion...season nih..seriously ..mmg vocal bole tahan hebat except for few yg mmg ala2 tak ok la kan....
tp utk season nih still susah nak dpt satu konsert yg mmg puas ati tgk betul...skrang nih dah masuk konsert 3 ..kalo termasuk prelude..dah 4...yet takde lagik feeling yg cam nak tgk ulangan konsert 3 4 kali.....kalo ada yg sore power2 pun...performance dia cam typical performance yg slalu saya tgk artis skrang...yg muke2 best2 plak...sumbang senantiasa.... compared to last 2 seasons yg suare mmg ala2 gitu jer..tp ada gak rase excited nak tgk ulang kali.. even the first konsert dah attracted to few students
is either depa mmg tak perform best...or pilihan lagu cam tak bape nak catchy...
disebabkan issues yg byk sgt dlm season nih..gaduh dengki ..over the top punye tahap confidence..prasan bagus... rase hebat...sayanya choices of students bukan entirely on good vocals...in fact ramai yg saya berkenan kat dlm tuh...suare ala2 tak power plus sumbangsih.... and satu lagik...kalo lagu yg dia nyanyi mmg saya berkenan cam lagu keindahan pandai keifli... walopun sumbang...still saya tak complaint byk..sbb at least rasa suka saya pada lagu tu dah cover sket tahap vocal yg hampeh tuh ....hahahahaha ;p...
so happen that yg mmg saya rase hebat vocal like idayu, amylea, .. appeared to be harshed, rasa bagus sgt..ni cam dah nak jadik kes kepala lagik besar dr helmet.. saya jadik cam kurang minat (haah saya mmg tahapehape ;p)
as for fuad sore die pun sedap.. tp tu la ...dah cam tu kate pengundi... usung beg la die...
yg tak buat pasal dlm akademi tuh ..ckp pasal attitude..si felix, mawi, akma, ekin, yazer, amy..so hopefully depa stay that way.. though they might not have good vocals...chances of improving themselves are still there with the supports from media n fans
nak start jadik penyanyi ni kene humble2 sket awal..kalo tak nanti blom ape2 org dah reject.. to be on the safe side...take part in malaysian idol...ni confirm org vote based on suare(or rupe?)
disebabkan saya tak ngundi...so takde la prasaan cam "apasal bdk ni kuar?"...cam ala2 tak puas ati gitu takde la...saya tgk as hiburan n seperti biase mengumpat gak ..huuhuhhuhu.. tp tak bape nak amik pot sgt...sape patut menang or kalah...mmg secara tak langsung saya ada setuju ngan term artis mee segera nih...hebat sekejap jer...pandai carik show..kaya la...kalo tak ermm
satu lagik...akademi fantasia ni menyebabkan org muak.... cam malaysian idol..after final...yg mmg dpt review , attention... 1st place punye org la...yg lain tu ala2 gitu jer review on diorang...cam af nih lain plak ceritanya...2 season lps 24 org...taun ni 20 org....bile abis season 3 ni maestro ada 44 "bintang" yg diusung kulu kilir...sudahnya sume bintang suram termasuk la ngan yg juaranya sekali....
kalo dpt blamekan sesape yg menyebabkan industri seni makin mundur..saya mmg blamekan akademi fantasia...uhuhuhuh
n one more thing...diorang ckp depa ni still student...bkn bintang lagik.. after kuar baru kuar bintang...logically gelaran bintang tu layak byk juara jer... how can u crowned failed students with a gelaran bintang..
tu dia...kalo cik zam dah merapu mula la tuh...hahahaha..but then saya nye komen mmg tak based on vocal sedap technique bagus ke ape..saya ni ckp ikut sedap rase je..huuhuh
sory tuan tanah...dah jadik habit lak menjajah tanah org...dah jadik cam entry blog plak ;p
|  |
|
|